‘Ouder worden en goed eten’

Hoe herkent u ondervoeding?
Misschien merkt u dat u minder ver kunt lopen dan voorheen. Of dat u meer moeite krijgt met de dagelijkse dingen. Dit kan te maken hebben met uw voeding. Heeft u de laatste tijd minder eetlust?
Zit uw kleding losser? Bent u afgevallen? Het lichaamsgewicht kan altijd wat schommelen maar als u in een half jaar meer dan 6 kg of de laatste maand meer dan 3 kg onbedoeld bent afgevallen, óók bij
overgewicht, ga dan naar uw huisarts. Ook als uw kleding te ruim gaat zitten of uw horloge en sieraden losser. Maak er een gewoonte van om uzelf iedere maand op een vaste dag en tijdstip te wegen en noteer uw gewicht. Trek op tijd aan de bel, ook als u twijfelt of er sprake is van ondervoeding. Hoe eerder ondervoeding wordt herkend, hoe beter het kan worden behandeld.
Tips om verder gewichtsverlies te voorkomen
– Neem om de 2 à 3 uur iets te eten en te drinken
– Kies voor producten met veel eiwit zoals melk(producten), (smeer)kaas, vlees(waren), vis maar ook noten en pinda’s
– Neem vaker iets tussendoor zoals een cracker of beschuit met boter en (smeer)kaas of een handje noten
– Drink tussendoor ook eens een beker (volle) melk, karnemelk, drinkyoghurt of chocolademelk
– Besmeer het brood royaal met boter of margarine, beleg uw brood met een dubbele portie hartig broodbeleg
– Voeg boter, room of ongeklopte slagroom toe aan soep, aardappelpuree, groente, pap en nagerechten.

Overleg met uw huisarts of diëtist als u twijfelt of de tips passen bij uw dieet of aandoening. Meer informatie over ondervoeding bij Yvette Bezemer. Zij is bereikbaar via Wegwijs+,
telefoon: 073-6580750.

Meer informatie op: www.goedgevoedouderworden.nl en www.voedingscentrum.nl

Volgende week: Het belang van een goed gebit