Voor Farent is bewoners- of clientparticipatie van groot belang
Farent betrekt daarom bewoners actief bij het te voeren beleid via een onafhankelijk adviesorgaan, de Cliëntenraad (CR). De CR geeft mensen die het vaak moeilijk vinden om aan te geven wat zij willen of wensen, of onvoldoende gehoor vinden, een stem en komt op voor hun belangen. De CR is een volwaardige gesprekspartner voor Farent, die vanuit het algemene cliëntbelang meedenkt en adviezen geeft.
De CR kent vier rollen:
• Antenne: horen van klachten, wensen en signalen die wij aan de orde kunnen stellen.
• Adviseur: gevraagde en ongevraagde advisering.
• Waakhond: erop letten wat Farent doet, moet doen en of dit op de juiste manier gebeurt. En of de zorg ook aansluit op wat mensen willen én nodig hebben.
• Tolk: vertalen van wensen en behoeften van mensen die zorg krijgen.
De CR houdt zich nadrukkelijk niet bezig met de individuele belangenbehartiging van bewoners of cliënten. En zij is ook geen klachtencommissie.
We vergaderen in principe iedere eerste maandagmiddag van de maand.
De leden van de CR ontvangen een kleine maandelijkse vergoeding.